Aquest text el vaig escriure durant el curs 2012/2013 del Grau de Periodisme, per a l'assignatura de Periodisme de Conflictes i Pau, una de les que més m'ha agradat de tota la carrera.
Arrel del debat que s'ha reobert en molt mitjans de comunicació sobre la violència exercida dels piquets dels estudiants en dia de vaga, he considerat adient publicar-lo ací. Tot i que en alguns casos fa referència a un altre text, espere que puga entendre's bé. És un text acadèmic, no massa literari. Però parla de la complicitat que els mitjans de comunicació tenen amb la violència de l'estat i transmet, et cinc paraules, el que pense jo sobre aquest tema: que els violents són els altres.
Els violents són els altres
Violència són el sistema educatiu i els
barracons, el gènere reglat per les institucions, hipoteques, pensions, files,
papers, identificacions; pedofília sí, avortament no, criminalitzar la
resistència, els mecanismes de la por, qualsevol tipus d’autoritat, tot el que
calla Canal 9 és violència.
Orxata Sound System
Els periodistes
i les persones en general parlem moltes vegades sobre la violència, però tenim
clar realment el que significa aquest terme? Què és la violència i qui la
genera en cada cas? Qui determina la definició d’aquesta paraula i quines
formes pren en la nostra societat actual? Si ens atenem a la definició que dóna
el diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, la violència és o bé una força
o energia desplegada impetuosament, o bé un abús de força. Però aquest concepte
és molt més complex de com el defineixen els diccionaris, especialment si
atenem a l’ús que els mitjans de comunicació en fan d’ell i a la concepció
generalitzada que té en la societat.
En els textos Discurso y violencia: la ‘fantasmización’
mediatica de la fuerza i La
narrativitzación de la violencia, els autors Manuel Delgado i Miquel
Rodrigo, respectivament, intenten fer un resum del que entenem per violència,
del seu poder social i del tractament que li donen els mitjans. Com bé afirmen
ambdós autors, la violència és un concepte cultural i és una construcció
social, i per tant el seu significat és diferent depenent del lloc, l’època o
el context en què se situe.
Què o qui és
aleshores, el que determina què és la violència? Segons apunten Delgado i
Rodrigo, són l’Estat i els poderosos, i també els que controlen els mitjans de
comunicació (que la majoria de les vegades són els mateixos que controlen
l’Estat). En primer lloc, com creu Delgado, la violència és utilitzada moltes
vegades com a control social, tant per part d’uns com d’altres. A més, són les
lleis les que determinen quin tipus de violència haurà de ser penalitzada
legalment, i aquestes lleis també estan fetes pels mateixos poderosos. Al
remat, ens trobem que són ells els que, en primer lloc, comprenen la violència
–el que Rodrigo entén com etiquetar certs fenòmens de violents- i, en segon
lloc, els que la justifiquen, segons els semble o no legítima.
A banda d’això,
tant un com l’altre autor insisteixen en què la violència existeix per a ser
transmesa, i que sense la comunicació no tindria sentit. És ací on entren en
joc els mitjans de comunicació, agents indispensables en la construcció del
concepte. Del que es pot trobar en analitzar la violència dels mitjans, hi
destaquem dos aspectes: en primer lloc, el que Delgado anomena la violència
mediàtica, és a dir, la que exerceixen els mitjans de comunicació sobre la
societat. I en segon lloc, el tractament que li donen a la violència en
general. Quant a aquest segon punt, en la majoria dels casos els mitjans
criminalitzen aquella violència que no és justificada per l’Estat, mentre
legitimen la que aquest exerceix.
Perquè a pesar
que s’intente amagar, l’Estat també exerceix violència; per inversemblant que
parega, moltes vegades els violents són ells mateixos, els altres. Un exemple
el podem trobar en un esdeveniment que ara mateix celebra el seu primer
aniversari, la Primavera Valenciana. Aquesta mobilització que protagonitzaren
els estudiants valencians fa ara un any és un clar exemple de la violència
exercida per l’Estat: la policia va reprimir durament unes protestes que tenien
com a motiu inicial la defensa de l’educació pública, que en aquell moment i
encara a dia de hui està sent desmantellada per part dels governs espanyol i valencià.
Aleshores, tot i que tant els polítics de torn com la majoria dels mitjans
intentaren amagar la violència de l’Estat, no ho van aconseguir perquè les
protestes van ser gravades i transmeses a través de la xarxa de xarxes, i van
donar la volta al món. Llibres en alt o llapissos enormes a mode de llança es
configuraven com les úniques armes visibles d’uns joves poc acostumats a córrer
davant de la policia, que des de l’altra banda els apuntava amb pistoles i
porres. Així i tot, molts s’entestaren en fer comprendre que els violents eren
els joves que protestaven.
I allò cert és
que a pesar de tot el que pogueren gravar les càmeres –que no és poc-, aquells fets no han tingut
cap responsabilitat política ni policial a dia de hui. Malgrat que sense cap mena
de dubte durant una setmana els joves valencians van aconseguir demostrar que
els violents eren els altres, res no ha canviat ni en l’educació pública ni en
les polítiques de repressió dels nostres governants, i la llei ha marcat que
els violents eren els joves. La violència, que no només la trobem en les porres
de la policia, ha tornat a guanyar en la forma en què ells, els altres, la
volen pintar.
En les ocupacions pre-vaga he aprés moltíssim. M'agradaria que algú totalment aliè s'apropara a una d'aquests ocupacions i intentara trobar un mínim granet de violència. Per moltes ocupacions més! |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada